Thursday, June 10, 2010

Pagi yang terang

Lagu sm.salim berkumandang dengan kuat sekali.Kekuatan bunyi lagu itu memang tak dapat di sangkal lagi,iaitu bunyi telefon bimbit gua yang berjenama Nokia 2630.Gua pun terpaksa mencelikkan mata kerana tidak dapat tahan dengan suara sm.salim yang sebenaranya pada gua tak sedap langsung.Gua bangun lalu mengambil telefon bimbit gua yang berada di lantai.Gua rasa telefon bimbit gua bergegar,gua sangka 'alarm' telefon,tetapi sangkaan gua meleset.Rupanya sebuah panggilan dari mak gua yang sedang bkerja di pejabat.

"Masyallah",.jerit gua berterabur

Jam menunujukkan pukul 11.48 pada telefon bimbit gua.Gua jadi kucar kacir,gua cuba memikirkan macam mane hendak menelesaikan masalah yang gua hadapi ketika itu.

"TING",bunyi lampu yang berwarna oren tepat atas kepala gua.Itu tandanya gua sudah mendapat idea.Gua sudah pun mendapat satu akal.

Gua pun tekanlah butang 'answer' di telefon.Gua punya idea ialah membuat suara macam dah lame bangun tidur.Suara gua kalau bangun tidur dengan dah lame tidur lain.Kalau bangun tidur suara gua ala-ala EN.LIM SIN KHWAI.Beliau ialah cikgu kemahiran hidup gua yang suaranya kasar dan besar gila.Kalau sudah lame bangun tidur,suara gua ala-ala MATTHEW BELLAMY siket.Mat salleh ni pulak ialah vokalis sebuah kumpulan musik.

Berbalik kepada cerita tadi,gua jawap panggilan,gua cakap..."helo!,heelllllloooooo".

Sepi

Gua berasa pelik,dlm hati berbisik

"asal takde orang cakap pulak,mana ibu ni",bisik gua pelik

Beberapa saat selepas itu,ibu gua mula bersuara,dia bertanya,

"Ha da bangun dah?!",tanya ibu gua,gayanya macam marah

"Baru bangun bu",jawap gua berterabur

Di saat itu jugak semua idea yang timbul hancur.celaka sungguh..gua sendiri yang buat 'kantoi'gua bangun lambat.

4 comments:

  1. hahaha . dgn harapan na menipu larh nie ??
    hahakk . kantioi ! ngee

    ReplyDelete
  2. kah.kah kah..tu la pasal...mak gua memang angin gila kalu gua angun lambat

    ReplyDelete
  3. pandai ko bwt cite..(",)

    ReplyDelete
  4. buat cerita mengarut boleh laaaaaaaaaa

    ReplyDelete